Limiter prędkości w pit-lane 1


Limiter prędkości w pit-lane

Każdy, kto startuje w jakichkolwiek wyścigach motocyklowych spotyka się z problemem ograniczenia prędkości w pit-lane. W większości przypadków dyrekcja zawodów przestrzega tych ograniczeń i w przypadku przekroczenia prędkości karze zawodników przykładnie. Może się okazać, że przez niewielkie przekroczenie prędkości stracisz podium, tytuł, prestiż i…. sponsorów. Cokolwiek by to nie było kara za przekroczenie prędkości w pitlane może boleć.

Na przeciw zawodnikom wyszła firma Dimsport wprowadzając w modułach Rapid Bike RACING funkcję pit-lane limiter. Polega ona na ograniczeniu obrotów silnika do poziomu, przy którym –  dla danego biegu – prędkość maksymalna mieści się w dozwolonym limicie. Aktywacja limitera prędkości odbywa się przez przełączenie małego przełącznika montowanego na kierownicy lub w innym dogodnym i bezpiecznym, miejscu. Warto zauważyć, że w motocyklach bez czujnika włączonego biegu limit obrotów ustalamy najczęściej dla pierwszego biegu (żeby uniknąć ewentualnej pomyłki zawodnika) zaś w motocyklach, w których moduł Rapid Bike RACING podłączany jest do czujnika włączonego biegu możliwe jest ustawienie obrotów dla poszczególnych biegów co gwarantuje, że niezależnie od włączonego biegu motocykl nie przekroczy dozwolonej prędkości.

Oczywiście limiter prędkości działa skutecznie niezależnie od otwarcia przepustnicy – może być uchylona na 10 albo na 100% – moduł Rapid Bike zadba o to, żeby silnik nie przekroczył dozwolonych obrotów.

Poniżej prezentujemy wykresy z hamowni ilustrujące działanie limitera prędkości. Pierwszy wykres pokazuje jak działa limiter prędkości podczas wyjazdu z boksu. Motocykl przyspiesza do dozwolonej prędkości, kierowca trzyma otwartą manetkę a motocykl utrzymuje zadaną prędkość.

Limiter prędkości w pit-lane

Działanie limitera prędkości w pitlane

 

Drugi wykres ilustruje symulowany wyjazd na tor, wykonanie okrążenia i powrót do boksu z ponownym włączeniem limitera.

Limiter prędkości w pit-lane

Limiter prędkości w i poza pitlane (włączony i wyłączony)

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarz do “Limiter prędkości w pit-lane

  • Roman

    To rzeczywiście super przydatna funkcja. Dobrze, że nie usankcjonowano tego w stosownych przepisach drogowych…bo aż strach pomyśleć o takim kagańcu. Nota bene: pamiętam jednego bikera, który na torze w Brnie wyłączył limiter obrotów przy sporym otwarciu przepustnicy. Ktoś może pamiętam co się stało później? Ja widziałem i długo jeszcze będę pamiętał. Pozdrawiam