Tuning BMW S1000RR – Rapid Bike RACING z My Tuning Bike oraz quickshifter Cordona

Tuning BMW S1000RR – Rapid Bike RACING z My Tuning Bike oraz quickshifter Cordona

Pewnego dnia zadzwonił do nas klient z pytaniem czy na hamowni można przetestować poprawność działania quickshiftera. Okazało się bowiem, że fabryczny quickshifter w jego BMW S1000RR budzi wiele zastrzeżeń – głównie co do precyzji działania oraz braku możliwości zmiany ustawień. Cóż, quickshifter można sprawdzić na hamowni ale czy to ma sens? Quickshiftery stosowane seryjnie w BMW S1000RR nie działają dobrze a ich ustawienia dobrane są tak, aby działały także podczas jazdy po bułki (co skutecznie obniża wartość użytkową quickshiftera w jego naturalnym zastosowaniu czyli na torze).

Zbyt długie czasy odcięcia zaproponowane fabrycznie przez BMW powodują znaczną zmianę balansu motocykla podczas przyspieszania co powoduje dyskomfort kierowcy i – co oczywiste – utratę cennego czasu. Jeszcze gorzej sprawa wygląda jeśli upshift wykonywany jest na szybkim łuku – wytrącenie motocykla z równowagi prowadzi do zmiany trajektorii i wymaga od kierowcy korekty toru jazdy. Rzecz w superbiku nie do przyjęcia.

Koniec końców klient zrezygnował z testów quickshiftera. Podjął za to szybką decyzję o wymianie kompletnego układu wydechowego, filtra powietrza oraz instalacji modułu tuningowego Rapid Bike RACING wraz z modułem My Tuning Bike do automatycznego strojenia mieszanki paliwowo-powietrznej i tensometrycznym quickshifterem firmy Cordona.

W ruch poszły zatem klucze i kluczyki a następnie hamownia i komputery. Po pewnym czasie ustawień prace elektroniczno-mechaniczne zostały zakończone a rozpoczęły się ustawienia i testy na hamowni. O ile za skład mieszanki odpowiedzialny był moduł My Tuning Bike opracowujący mieszankę na bazie odczytów z szerokopasmowej sondy lambda, o tyle czasy odcięcia paliwa należało skonfigurować manualnie.

Wielką zaletą modułów Rapid Bike jest możliwość bardzo precyzyjnego ustawiania czasów odcięcia. W BMW S1000RR możliwe jest ustawienie czasu dla każdego biegu. To jednak nie wszystko – możliwe jest wprowadzenie korekty czasów odcięcia w zależności od obrotów, przy których dokonywany jest upshift. Dzięki temu, niezależnie od warunków upshiftu, przebiega on zawsze płynnie ograniczając zmiany balansu motocykla niemal do zera.

Warto też wspomnieć o dodatkowych ustawieniach jak blokada ponownego (omyłkowego) upshiftu czy zablokowanie zakłóceń pochodzących z instalacji elektrycznej motocykla.

Przy okazji wykonywanych prac klient zażyczył sobie wymiany oleju. Nie zdziwiła nas duża ilość opiłków metalu na magnetycznym korku spustowym – to właśnie robota mało precyzyjnego fabrycznego quickshiftera BMW. Korek został dokładnie oczyszczony, filtr i olej wymieniony. Tak przygotowanym motocyklem klient udał się na dwa dwudniowe treningi na torze. Po powrocie ponownie wymienialiśmy olej aby sprawdzić czy opiłki nadal się zbierają. Okazało się, że dzięki precyzyjnemu quickshifterowi opiłki już się nie zbierają choć skrzynia biegów ciężko pracowała przez pełne cztery dni na torze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 komentarze “Tuning BMW S1000RR – Rapid Bike RACING z My Tuning Bike oraz quickshifter Cordona”